Jak správně bruslit na kolečkových bruslích

Jak správně bruslit na kolečkových bruslích
Zdroj: Pixabay

Rozhodli jste se začít bruslit na in-linech? Poradíme vám, jak na to.Jízda na in-line bruslích je oblíbeným způsobem pohybu a rekreace. Bruslařů každý rok přibývá, což je patrné při pohledu na letní cyklostezky.

Jak správně bruslit na kolečkových bruslích
Zdroj: Pixabay

Kde jezdit na bruslích

Hlavně pro začátečníky je důležitou záležitostí povrch. Pokud začínáte, je třeba si udělat plán, kam pojedete a jaký je na cestě povrch. Pro začátečníky je ideální klasická cyklostezka s hladkým asfaltovým povrchem a mírným nebo žádným klesáním či stoupáním.

Rozhodně ve svých začátcích nezahrnujte do svých úseků kopcovité cesty, štěrkový povrch, dlažební kostky, schodiště apod.: takové cesty totiž zvládnou až pokročilejší bruslaři.

A ještě jedno je třeba zmínit: bruslař má status chodce a ze zákona pro něj platí nějaká pravidla: pohybovat se musí vlevo, musí dávat přednost cyklistům a měl by se vyhýbat chodcům.

Jinak co se jízdy týče: stačí se střídavě odrážet nohami, přenášet váhu a nechat se unášet jízdou. Zatáčet můžete mírným odklonem chodidel do vámi požadovaného směru, nebo ještě lépe, nůžkovým postojem. Samotné bruslení je jednoduché. Na bruslení totiž největším problémem je…

Jak zastavit brusle

To je pro začínající bruslaře nejtěžší a také nejnebezpečnější. Stačí, aby začínajícímu rozjetému bruslaři blikla těsně před křižovatkou červená, a je zaděláno na průšvih, v horším případě i na zranění.

Obecně je třeba říci, že osvědčený způsob zastavování neexistuje. Odborníci doporučují zkusit si několik způsobů a ten, co vám nejvíc vyhovuje, si natrénovat a praktikovat jej. A jaké že způsoby to jsou?

Dojezd do protisvahu či dlouhé roviny. Záleží na terénu, který se poblíž vás aktuálně nachází. Jestliže jste rozjetí, chcete zabrzdit a vidíte poblíž vás kopec nahoru či dlouhou rovinu, není nic jednoduššího než tam zajet. Na rovině postupně ztratíte rychlost, až se zastavíte. Totéž, ale rychleji, platí o svahu. V něm ale po zastavení musíte dát brusle do polohy kolmo ke svahu, abyste se z něj nerozjeli naznak dolů.

Brzda dodávaná výrobcem. Většinou jde o patkovou brzdu. Máte ji vzadu za patou na jedné brusli. Častým používáním ji sice seškvaříte, ale než se naučíte jiné způsoby zastavování, poslouží vám brzda dobře.

Téčko. Jednu nohu strčíte za sebe kolmo k brusli, která vás zrovna veze. Kolmá brusle zafunguje jako kotva. Musíte dát ale pozor, aby se kolečka u brzdící brusle opět nerozjela, jinak můžete zastavit bolestivou roznožkou.

Otáčka do protisměru. Lze praktikovat, pokud nejedete příliš rychle. Rovněž musíte mít přehled, co se kolem vás děje, aby vás například nesrazil právě předjíždějící cyklista či abyste po otočce neskočili na záda nějakému chodci.

Vyběhnutí z trasy. Hodí se, pokud je poblíž stezky rozsáhlá plocha trávy. Jedná se ovšem o náročnou techniku, jelikož po zajetí do trávy budete muset nějakou chvíli běžet: vaše brusle se totiž zastaví, ale vaše tělo vlivem setrvačnosti pořád bude pokračovat v pohybu ve směru jízdy. Nezkušený bruslař navíc nemusí dokázat na bruslích uběhnout požadovanou délku, což může skončit nějakým úrazem, například vymknutým kotníkem.

Hokejové zabrzdění. Najedete plochou těla do zdi jako hokejista do mantinelu. Jenomže zatímco hokejista má na sobě ochranou výstroj, je trénovaný a plexisklo není zas tak tvrdé, vy najedete celou váhou těla do tvrdé zdi. Čím rychleji jedete, tím bolestivější zastavení.

Pokud se po přečtení tohoto článku na bruslení necítíte, není nic jednoduššího, než zajít do speciální školy, kde vás odborní instruktoři prakticky proškolí.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*